الاثنين، 2 فبراير 2009

شـــــــــــــــــاي بالإشــعـــاعــــات


وصلتني معلومة صادمة ورأيت أن من المهم جدا نشرها




قبل مدة عانت من ألم شديد في عينيهاrolleyes:

وذلك بسبب جلوسها لساعات طويلة امام شاشة الكمبيوتر لتصفح الانترنت وجمع بعض الصور والمواضيع من اجل بحث التخرج الخاص بها ،

وبسبب ازدياد الالم ذهبت الى المستشفى وهنا قام بالكشف عليها احد الاطباء وقال لها : انها تعاني من جفاف في القرنية بسبب جلوسها لمدة طويلة امام الكمبيوتر وتعرض عينيها لإشعاعاته القوية

ونصحها بشئ غريب !!!!!!!!!!!! !!كلنا نسوية بس مو بقصد العلاج ولكن بقصد الاستمتاع بطعمه عارفين ايش هو ???

فنجان الشاي !!!!!!!!!!

الدكتورقال لها خففي من ساعات جلوسك امام الكمبيوتر

واذا جلستي عنده ضعي فنجان من الشاي على طاولة الكمبيوتر ويكون قريبا من الشاشة والافضل ان يكون من الجهة التي فيها وحدة النظام او مايسميه البعض (صندوق الحاسب)

وذلك لأن فنجان الشاي يقوم بإمتصاص نسبة كبيرة من الاشعاعات التي تنبعث من الحاسب

صديقتي اندهشت وقالت للطبيب انا اضع فنجان الشاي بجانبي دائما عندما استخدم الحاسب ولكنني اشربه

فقال لها هذا خطأ لأنك تشربين شاي مشبع بالإشعاعات

هذا مااحببت نقله لكم وهذه المعلومة جديدة بالنسبة لي ولكنني لاحظت شئ بعدما عرفت ذلك

لاحظت ان لون الشاي يصبح غامق اكثر

ولكنني قلت ربما بسبب مضي وقت عليه ولكنني لاحظت تغير طعمة

صحيح انني اقوم بعمل فنجان الشاي واحضره ولكنني لا اشربه بالكامل لأنني اشعر ان طعمة تغير

وكنت اظن لأنه برد قليلا اما الان فاصبحت اشك بأن طعمة تغير بسبب الاشعاعات
**************************************

انتهى الإيميل


أرجوكم انتبهوا لهذا الموضوع لأن فعلا أنا دايما بحط كباية الشاي جنب الكومبيوتر وتحديدا بجوار وحدة التحكم

وأكيد كتير منكم بيعملوا كده وخصوصا لو كنتي موظفة وبتستعملي الكومبيوتر في شغلك

انتبهوا لهذا الموضوع وانقلوه لمن حولكم

ربنا يسلمنا ويعافينا

هناك 6 تعليقات:

  1. أنا وكوباية الشاي والكمبيوتر حبايب من قبل دا العالم والله

    يعني أنا ستيته مشعة خدوا بالكم مني يالهويييييييييي

    ياست مصرية نحن نشكر الظروف اللي عرفتنا بشخصية مثقفة زيك والله فعلا قدر سعيد
    شاكرين مهللين

    ردحذف
  2. أهلا أختي ستيتة حبيبتي

    يارب تكون المعلومة دي مفيده ليكي فعلا

    وأرجوكي ماتحطيش لا شاي ولاغيره بقى جنب الكومبيوتر

    أنا أخدت وقت لغاية لما بقيت أبعد الشاي نهائي عن الكومبيوتر لأنه كان وجوده وكأنه من المشغلات الأساسية للكومبيوتر

    رجاءا تعرفي اللي حواليكي كلهم بالمعلومة دي

    وربنا يستر علينا في اللي فات

    ده احنا شربنا شاي بالإشعاع يشغل مفاعل نووي كده

    تــحــيــاتــي

    ردحذف
  3. السلام عليكم
    على فكرة أنا لسة حالا مخلصة كوباية الشاى أه والله
    ربنا يستر
    جزاكى الله خيرا وتحياتى ليكى

    ردحذف
  4. وعليكم السلام يا بنوتة

    شفتي بقى إن الموضوع فعلا خطير

    كلنا بنعمل كده

    أنا شخصيا بعد قراءة الموضوع كنت بنسى في الأول واسيب كباية الشاي بحكم التعود

    لكن دلوقتي الحمد لله ولا حتى كباية مياه بسيبها

    خلاص توبه

    ياريت تعرفي كل اللي حواليكي بالمعلومة دي بهدف دفع الأذى عن الناس ويبقى ليا وليكي حسنات

    خالص مودتي

    و..تــحــيــاتــي

    ردحذف
  5. انا معرفش اصلا استخدم الكمبيوتر الا مع كباية الشااااي ... المرة الجاية ححطه في الجنب التاني بعيد عن الكمبيوتر واشعاعاته

    جزاكي الله خيرا على النصيحه

    ردحذف
  6. أختي الفاضلة بنت مصر

    أرجوكي حبيبي انتبهي لهذا الموضوع

    أنا فعلا لما قريته انزعجت جدا لأن كل الناس في كل الدنيا في الأشغال أو البيوت بيحطوا الشاي جنب الكومبيوتر

    ده تصرف تلقائي جدا

    ولذلك الحمد لله من يوم ما وصلتني المعلومة انتبهت وبحاول أوصلها لكل اللي حواليا

    على فكرة حطيت كباية شاي جنب الكومبيوتر ولا تصوري لونها بقى عامل ازاي

    وبناءا على ذلك وعلى نصيحه من صديقة ليا قرأت الموضوع هحط كباية شاي مع كل جلوس ليا على الكومبيوتر لامتصاص الآشعة وتخفيف العبء عن عيوني

    نورتيني بمرورك ودمتي سالمة

    ردحذف